Vandaag in dit blog schetst Zazone graag in het kort een aantal ontwikkelingen in de detailhandel. Sommige zijn al langer gaande, andere heel recent. Een paar zijn vooral van toepassing op grote(re) steden, andere ook in meer landelijke gebieden.

Morgen combineren we in ons laatste blog de informatie die we van een aantal bewoners hebben gekregen met de hieronder genoemde ontwikkelingen in retail. Dan presenteren wij onze ideetjes over de dorpswinkel nieuwe stijl. Het is voorts aan u, inwoners van Schouwen-Duiveland en Zonnemaire in het bijzonder, of u hiermee aan de slag gaat, en zo ja, hoe. Wij zijn benieuwd!

Maar nu eerst een paar grote en kleine ontwikkelingen in de detailhandel op een rij:
– de ontwikkeling van ‘echte’ fysieke winkel naar online webwinkel erbij was een eerste stap
– daarnaast gaan ondernemers die als webwinkel beginnen, ook ‘offline‘ in een fysieke winkel
– meerdere kanalen naast elkaar  – online en offline verkoop – zie je steeds meer. De kanalen worden ingezet om elkaar te versterken
– ondernemers laten hun producten ook op meerdere plekken zien, niet alleen in één winkel
– steeds meer doelgroepen openen een tijdelijke winkel of pop up shop.

Daarnaast zien we het volgende:
– steeds meer mensen kopen boodschappen en andere artikelen online
– merken gaan direct aan de consument producten aanbieden, de tussenschakel(s) gaan verdwijnen
– een aantal webwinkeliers worden de nieuwe warenhuizen online waar kleine webwinkeliers ook bij aan kunnen sluiten (denk aan Amazon en Bol.com)
– tijdelijke winkels ontstaan (vanaf een dag)

Ontwikkelingen in detailhandel Gevolgen en stand van zaken:
– Veel leegstand van winkels
Old skool detailhandelaar verdwijnt
– Prijzen panden en huur onder druk
– Denken in twee of vijf jaar verhuren nog aanwezig bij eigenaren en vastgoedbeheerders met name

In de grotere plaatsen zie je dat de etalages van leegstaande panden hier en daar ook wel wordt benut voor:
– een sort ‘kijkshop’ waar je met je smartphone producten bestelt met QR codes die op het raam geplakt zijn
– de etalage als advertentie ruimte door middel van etalagebrede bestickering

Een aantal trends die je verder nog ziet:
– Er is behoefte aan ‘duurzaam’
– Er is behoefte aan authenticiteit
– Artikelen en producten die je van dichtbij haalt
– Er is behoefte om samen iets te doen
– Er is sprake van flexibilisering – op meerdere fronten
Deze trends bieden onzes inziens kansen voor de dorpswinkel nieuwe stijl:
– Samen een winkel runnen
– Boodschappen laten bezorgen
– Alle online bestellingen bezorgen
– Verkoop party’s
– Samen inkopen
– Ruilparty’s
– Tijdelijke winkeliers strijken neer
Hoe dat eruit zou kunnen zien in de praktijk? Dat leest u morgen in het laatste blog van Zazone in Zonnemaire. Erg leuk: we hebben al een initiatiefnemer in het dorp die wel met de dorpswinkel nieuwe stijl aan de slag wil. Met anderen, uiteraard!
PS Nog bedankt, een van de buren, voor de kurkentrekker!
PS 2 Iedereen alvast hartelijke bedankt voor de gastvrijheid en bijdragen – op welke wijze dan ook.